torsdag 17 april 2008

Thaimat mitt i veckan.

I eftermiddag ska jag och P laga mat och jag funderar på om vi kanske ska göra någon thaimat. Någon som har något bra recept? Jag funderar på att kanske köra på något av dom här två.

Biff med bambuskott
4 port Ingredienser:

400 g mör biff
3 msk Mrs Cheng’s Japanese Soy
2 burkar Mrs Cheng's Bambuskott
1-2 klyftor finhackad vitlök
1 purjolök
4 msk Mrs Cheng's Hoi Sin Sauce
salt och peppar
vegetabilisk olja att steka i

Strimla biffen fint, 5 mm tjocka strimlor, marinera i Mrs Cheng’s Imperial Soy minst 10 minuter. Skölj bambuskott och purjolöken i kallt vatten. Skär purjolöken i 1 cm breda bitar, låt bambuskotten rinna av. Hacka vitlöken. Hetta upp en wok/stekpanna tills det ryker, tillsätt 2 msk olja. Fräs vitlöken lite, tillsätt köttet under ständig omrörning och woka tills det ändrar färg ca 1 minut. Tag upp. Tillsätt ytterligare lite olja och fräs grönsakerna 1-2 minuter, häll tillbaka köttet och tillsätt Hoi Sin Sauce. Smaka av. Servera genast till nykokt jasminris eller nudlar.

Thai Massaman Curry med biff och sparris
3 port Ingredienser:

1 burk Mrs Cheng's Massaman Curry
300 g biff i strimlor
1 burk Mrs Cheng's Wokgrönsaker
Grön sparris
Persilja till garnering

Hetta upp grytbasen, rör då och då. Skär sparrisen i bitar. Tillsätt den råa strimlade biffen och grönsakerna. Låt dem puttra ca 3-5 minuter eller tills biffen är färdig. Överkoka inte biffen, då blir den seg. Garnera med persilja. Servera tillsammans med Mrs Cheng's Egg Noodles.

1 kommentar:

Anonym sa...

Thank you my dear! :)
Den översta lät godast tycker jag. Älskar bambuskott! :)
Själv måste jag försöka komma på någon lunchmat nu. Middag blir ugnspannkaka. Påhittigt värre :P